Site pictogram Schitterende mensen.nl

De essentie van Linkbuilding anno 2020

Wanneer men googled op ‘linkbuilding’ is de kans zeer aannemelijk dat er negatieve berichtgeving wordt getoond. Is dit terecht? En wat is linkbuilding eigenlijk? In dit blog zal er gekeken worden naar de essentie van linkbuilding. Is het anno 2020 nog steeds relevant of is het een achterhaalde marketingtactiek? 

Wat is linkbuilding? 

Linkbuilding is het plaatsen van links op derde pagina’s naar die van jou. Een link naar jouw pagina wordt door Google gezien als een stem. Hoe meer stemmen jij hebt des te beter het is. Echter kijkt Google niet alleen naar de kwantiteit, maar ook naar de kwaliteit. Hoe waardevol is de desbetreffende pagina waar jouw link op staat? Als deze pagina zeer waardevol is neemt jouw pagina een deel van deze waarde over en zal deze in waarde stijgen. Hoe meer linkjes naar jouw website of een specifieke pagina gaan, hoe beter dit zal zijn voor jouw ranking. Deze manier van off page SEO is nog steeds één van de drie meest relevante ranking factoren volgens Google. 

Gebruik linkbuilding als middel en zie het niet als doel 

Een ijzersterk linkprofiel hebben betekent niet dat jouw pagina per definitie hoog komt te staan in Google. Het is meer een middel om een goed geschreven SEO pagina te boosten en hiermee sneller te gaan ranken. Linkbuilding is hierdoor een middel wat zeer waardevol kan zijn wanneer het goed wordt ingezet. Wanneer de content op jouw pagina niet voldoende is, maar jouw linkbuilding waardes wel, kan het zijn dat je nog steeds niet rankt zoals je zou willen. 

Is linkbuilding nog steeds relevant in 2020? 

Om deze vraag te beantwoorden kan er gekeken worden naar de hoogste pagina’s in SERP op een random zoekwoord. De conclusie die dan getrokken kan worden is dat elke pagina waardevolle backlinks bevat. Het is waarschijnlijk niet onmogelijk om zonder waardevolle backlinks bovenaan in Google te komen, maar het maakt het wel een stuk makkelijker. 

Negatieve berichtgeving linkbuilding 

Zoals hierboven duidelijk is geworden is linkbuilding waardevol wanneer het op de juiste manier wordt uitgevoerd. Wanneer linkbuilding foutief wordt uitgevoerd heeft het negatieve gevolgen voor de waardes. Bekijk hierdoor goed of de pagina waar jij je link op plaatst wel de juiste waardes heeft. Hiervoor zijn verschillende programma’s te denken aan Majestic, Moz of Ahrefs. De negatieve berichtgeving komt voornamelijk voor door partijen die op een verkeerde manier linkbuilding uitvoeren. Lees je daarom goed in en ga niet zomaar in zee met een verkeerde partij.

Mobiele versie afsluiten