Het biedt alle atleten over de hele wereld inspiratie en innovatie. Iedereen met een lichaam is een atleet. Iedereen is in staat zichzelf voortdurend te verbeteren. Om weer ietsje sneller te gaan. Om weer een beetje sterker te worden. En om net weer dat kleine beetje verder te gaan. En als we allemaal deze kleine dingen die we doen op een rijtje zetten, dan zien we grote dingen gebeuren. Just do it! Dat is de missie van Nike!
Nike: Just do it!
Nikè: de godin van de overwinning. Maar iedereen denkt aan iets anders bij het horen van deze naam. Nike is absoluut een marktleider op het gebied van (sport)kleding en schoenen. En daarbij zijn de sportschoenen het grootste deel van de omzet.
De oprichters van Nike zijn Bill Bowerman en Phil Knight. In 1962 startten zij een bedrijf met de naam Blue Ribbon Sports. In 1972 werd er een merknaam voor hun schoenen bedacht, en in 1978 is deze merknaam ook hun bedrijfsnaam geworden; Nike, inderdaad, naar de Nikè, de Griekse godin van de overwinning.
Bill is voormalig Olympiër en coach op een Amerikaanse Universiteit. Hij was actief betrokken bij de ontwikkeling van betere trainingsmethoden voor sporters en ook bij de ontwikkeling van beter materiaal. Bill probeerde altijd het maximale uit zijn atleten en uit hun materialen te halen. En was altijd op zoek naar betere en nieuwere technologieën voor betere prestaties.
Een van zijn atleten was Phil. Ook hij had goede ideeën. Samen staken ze hun handen ineen en deze ideeën groeiden uit tot het bedrijf die ze in 1962 hebben opgericht.
Het verhaal gaat
Het ontwerp van de schoen – en dan met name de zool – is wel op een heel bijzondere manier verlopen. Het verhaal gaat dat de vrouw van Bill wafels aan het bakken was. Op dat moment kreeg Bill een briljant idee. Als hij nu eens de structuur van de wafel toepast op de zool van de schoen, dan zou de schoen lichter worden. Hij ontwikkelde een aantal handgemaakte schoenen met deze wafelzolen en kwam tot de conclusie dat de structuur van deze zolen inderdaad bijdragen aan het draagcomfort. Het verlagen van het gewicht van de schoen zelf, droeg ook weer bij aan betere prestaties.
De ontwikkeling van de schoen ging door en een aantal jaren later werd het eerste verkooppunt geopend.
Nog een verhaal
In 1972 zou er een nieuwe schoencollectie geïntroduceerd worden en daar hoorde natuurlijk een merknaam en merklogo bij. Bill benaderde Carolyn Davidson, een grafisch ontwerper. Voor 2 dollar per uur ging Carolyn aan de slag en uiteindelijk werd er gekozen voor het ontwerp wat nu bekend staat als de Swoosh. Carolyn declareerde 35 dollar voor deze opdracht. En dan te bedenken dat het logo vandaag de dag miljarden euro’s waard is! Gelukkig ontving Carolyn later nog een veel grotere beloning voor haar werkzaamheden. En nu – bijna 50 jaar verder – is dit logo nog steeds het logo wat Nike hanteert!