Op het moment van schrijven bevinden wij ons in het vierde kwartaal van 2020. Wat volgens sommigen een redelijk tragisch jaar is geworden. Niks is fijner om op die momenten vooruit te kijken naar een nieuw jaar, 2021. In deze blog kijken wij vooruit naar de online marketing trends voor 2021. Zoals elk jaar verwachten vele mensen dat de online wereld drastisch gaat veranderen, maar is dat ook zo?
De nieuwe consument
Om de online marketingtrends van 2021 te voorspellen moet er gekeken worden naar de consument van 2021. In hoeverre gaat de consument veranderen? Er zijn 3 ontwikkelingen die de consument zullen beïnvloeden:
-
Technologische adoptie: In 2021 zullen er bijna 3 miljard smartphones op de wereld zijn. Internet en digitalisering zullen nog meer dan vandaag onderdeel van het normale leven zijn.
-
Meer informatie beschikbaar: Er zal meer informatie per bedrijf beschikbaar zijn. Informatie over hoe goed het bedrijf het doet of juist niet. Hierdoor kan de consument gemakkelijk bekijken bij welk bedrijf hij of zijn het product of dienst wil afnemen.
-
Dikkere huid: De consument krijgt een dikkere huid wanneer het aankomt op advertising. De reclameboodschap komt minder makkelijk binnen doordat de consument beter weet wat hij of zij kan verwachten per product.
Online marketingtrends 2021
In hoeverre heeft de nieuwe consument invloed op de online marketingtrends 2021?
-
Meer persoonlijke aandacht: De consument is beter op de hoogte van de alle reclame uitingen. Hierdoor moet de focus van bedrijven meer verschuiven naar persoonlijke aandacht of persoonlijke uitingen.
-
Efficiëntie: De efficiëntie zal ook als online marketingtrend 2021 benoemd worden. Een voorbeeld hiervan is dat service wordt doorontwikkeld naar selfservice. De consument wordt al handiger en hier kunnen websites en platforms ook op worden ingericht.
-
Perfecte prijsstrategie: De prijs kan regelmatig worden aangepast om te bekijken bij welke prijs de winst het hoogst is. Dit kan uitstekend worden toegepast binnen een shopping campagne bijvoorbeeld.
-
Data: Big data wordt al belangrijker. Hierdoor kan dit ook niet ontbreken binnen de online marketingtrends voor 2021. Probeer zoveel mogelijk informatie van jouw klanten te winnen. Hierdoor kan er goed ingespeeld worden op hetgeen wat zij graag zien of lezen.
-
Micro influencers hebben meer bereik dan de grote influerncers. Dit fenomeen kent een grote opmars en de ene influencer is nog groter dan de andere. Maar wanneer geloof jij een influencer nu echt? Wanneer er gesproken wordt over influencers van meer dan een miljoen volgers kan er gezegd worden dat zij dit doen voor het geld. Micro influencers worden eerder geloofd aangezien consumenten het gevoel hebben dat zij dichter bij deze influencer staan.