Een slagende marketingstrategie opzetten, zo pak je dat aan!
Een doel voor ogen hebben is gezond. Sterker nog, het is essentieel als je wilt groeien met je bedrijf. Als je geen doel voor ogen hebt waar wil je dan naartoe? Aan een doel koppelen we uiteraard de strategie. De manier waarop we dat doel willen realiseren. Deze strategie wordt in theorie vaak (redelijk) goed bedacht maar in de praktijk zien we het toch vaak mislukken. Hoe komt dat toch? En vooral, wat kunnen we er aan doen?
Wat wil je realiseren?
Niet alleen een online marketing bureau heeft te maken met marketingstrategieën. Ieder bedrijf dat een product of dienst in de markt aanbiedt komt vroeg of laat bij deze stap terecht. Liever vroeger dan later maar dan terzijde. Marketingstrategieën zorgen ervoor dat je een plan uitstippelt over welke weg je wilt bewandelen om een bepaald doel te bereiken. In de meeste gevallen is dit doel groei. Groei kan groei zijn van je bedrijf maar het woordje “groei” omvat nog veel meer. Het kan ook verwijzen naar de groei van het aantal klanten, de capaciteit op de werkvloer, het aangeboden assortiment en het kans zelfs verwijzen naar groei die wordt doorgemaakt op het gebied van ontwikkelingen en innovatie. Groei omvat zoveel mogelijkheden dat zonder strategie het eigenlijk onmogelijk is om je gewenste doel te bereiken.
Hoe pak je het aan?
Dat een strategie belangrijk is zijn we het inmiddels over eens maar hoe zorg je er nou voor dat je een succesvolle marketingstrategie ontwikkelt? Een strategie waarmee je, je gestelde doel ook daadwerkelijk haalt? De eerste stap in dit proces zijn de KPI’s. Dat KPI’s belangrijk zijn weten we allemaal maar weten we ook allemaal wat de KPI’s eigenlijk zijn? In de praktijk zien we het hier vaak fout gaan. Veel werknemers binnen bedrijven zijn niet of niet voldoende op de hoogte van de gestelde KPI’s. Soms omdat het niet duidelijk wordt gecommuniceerd maar soms ook omdat de KPI’s niet duidelijk geformuleerd zijn. Over welk rendement gaan de KPI’s bijvoorbeeld of heb je het over de campagne-KPI’s of over bedrijf-KPI’s? Formuleer KPI’s kort, bondig en duidelijk en communiceer ze naar iedereen binnen je digital marketing bureau of welk ander bedrijf dan ook.
De tweede stap naar het laten slagen van je marketingstrategie is het rapporteren van je resultaten. Die KPI’s zijn er namelijk niet voor niets. Die KPI’s zorgen ervoor dat resultaten inzichtelijk kunnen worden gemaakt en helpen jou zo steeds een stapje dichterbij je doel komen. Maar hoe weet je of je stapje dichterbij bent gekomen als de resultaten niet worden gerapporteerd? Na het rapporteren kun je namelijk weer verder borduren naar je doel. Kijk daarbij vooral naar wat wel werk in plaats van wat niet. Vaak zijn we er zo op gehamerd op overal goede resultaten te behalen maar in de praktijk gaat dat nou echt niet altijd. Investeer daarom alleen in wat wel iets oplevert en laat de rest vooral voor wat het is.